HUGO VAN DER MOLEN'S
Liliane Vertessen |
Dr. Hugo H. van der Molen -
Wederikweg 114 - 9753 AE Haren, The Netherlands
Tel: +31 (0)50 534
8795; email: [email protected]
Liliane Vertessen
(Leopoldsburg, 1953)
Vertessen gunt ons een voyeuristische blik in haar droomwereld, die vaak subversieve fantasieën concreet zichtbaar maakt. (Luk Lambrecht).
Liliane Vertessen fotografeert zichzelf in erotisch geladen poses en mise-en-scènes. Zij assembleerde haar foto's in zwartlederen en bespijkerde frames, bewerkte haar beeltenis met fluorescerende verf en bracht er neonlicht-accenten en flarden tekst op aan (zoals ‘Liliane is here for you’ en ‘Piano me’). Dit uitdagend fotowerk speelde perfect in op een publieke taboesfeer, en allerlei verhalen werden verzonnen om haar uiteindelijke drijfveren te achterhalen. Geleidelijk evolueerde haar werk naar het sculpturale: de foto's werden gemonteerd in fake-decors, die als het ware een monumentale vereringcultus voor de vrouw vormen. Zuilen in imitatiemarmer, decoratieve spiegels, neonlicht, satijn en draperieën omkaderen haar quasi in trance verkerende zelfportretten: de verleiding van het theater der leegte is hiermee compleet...(bron: Cultuurcentrum Evergem, d.d. 20-6-2012)
The photo in the bed mirror has been used to decorate a stock of art-gallery Distriart's share emission in 1992 (see below).
Onschuldig meisje, verleidster, koningin, maagd, vamp of star… Liliane Vertessen is het allemaal, met haar authentieke kunst als één groot zelfportret..
Haar werk roept wel eens overeenkomsten op met het werk van Cindy Sherman.
Liliane Vertessen speelt in haar kunst zelf de hoofdrol. In haar geënsceneerde fotoportretten, schilderijen, installaties, videoportretten en performances staat ze centraal. Zij poseert zichzelf in uiteenlopende gedaanten: callgirl, prostituee, madonna, vliegenier, slachtoffer van een seksmisdrijf, zelfmoordenaar,… Zo toont zij allerlei verborgen aspecten van de menselijke psyche, zoals lust en geweld.
Toch is het geen uiting van eigenliefde of exhibitionisme. Als ze haar werk creëert denkt ze niet langer dat zijzelf het afgebeelde personage is. Ze voelt zich meer een actrice die een personage speelt.
Met haar werk wil de kunstenaar de toeschouwer een spiegel voorhouden. Ze uit vooral kritiek op de media die het beeld van de verleidelijke vrouw gebruikt om verschillende producten aan te prijzen. Hierbij maakt ze gebruik van typische beelden van de consumptiemaatschappij.
Om de kunstmatige sfeer van de beelden te verhogen, kleurt Vertessen ze in met verf, voegt wulpse attributen toe zoals bont, pluimen, pluche en brengt neon-accenten aan in de vorm van een hart of een lichaamscontour. (bron: telenet.be/Pro-arte, 20-6-2012)
|
De Memling- en Metsyszaal van het Vlaamsche Parlement vormen niet alleen door hun architectuur, maar ook door hun kunst een hechte tweeling. In beide zalen integreerde Liliane Vertessen in 1995 een installatie. Telkens hangen aan één wand gefotografeerde zelfportretten, met daartegenover een neonopschrift op een volledig met spiegelglas beklede muur.
In de Quinten Metsyszaal gaat het om twee foto’s van de kunstenares bij een Joshua Tree in de Amerikaanse staat Arizona. De spiegel aan de overkant bevat de groene neonletters “love yourself so you can love somebody else”. Het is een ironische repliek op het verwijt dat haar werk narcistisch zou zijn.
bron: www.vlaamsparlement.be |
Lees Liliane Vertessen's uitgebreide interview uit 2010 met Hilde van Canneyt
|
Al vanaf het begin van haar carrière in de jaren ’70 zijn zuurstof en elektriciteit belangrijke ingrediënten in het werk van Liliane Vertessen. Zowel letterlijk als figuurlijk wil zij zuurstof creëren. Letterlijk door het jaarlijks planten van dennen en figuurlijk via haar kunst.
Vanuit een kinderlijke naïviteit wil zij steeds maar voortdoen. Elektriciteit staat daarbij symbool voor het zichzelf opladen om steeds weer nieuw werk te maken en creatief te zijn als kunstenaar. Ook cultuurcentrum Hasselt heeft zijn wortels in de zeventiger jaren. Zuurstof en elektriciteit zijn ook hier de ingrediënten waarop de uitbouw van de werking van het cultuurcentrum doorheen de jaren is gebaseerd, maar het is het ook een kans om na te denken over de toekomst.
In de tentoonstelling combineert Liliane Vertessen werk uit de jaren ’70 met nieuw werk. In haar ruim dertigjarige carrière vormt de fotografie het uitgangspunt van een multimediale installatie. Stoere, maar tegelijkertijd kwetsbare, zwart-wit zelfportretten worden ingekleurd, met gekleurde folie overtrokken, van neon opschriften voorzien, met pailletes, pluimen en stukjes pels behangen, door beeldhouwwerk bijgestaan. Het gladde fotografisch oppervlak wordt gecounterd door de tactiele attributen die eraan worden vastgehecht. Fotografie wordt een middel om te schilderen, te sculpteren, te performen.
Er wordt een multipel met een oplage van 40 exemplaren (40 jaar) te koop aangeboden.
vernissage: zo 16 september 2012 om 15 u
(bron: Cultuurcentrum Hasselt (B))
available here / hier te koop:
Distriart N.V., nr. 1 in a series of (16) art-design stocks, this one showing a photo by Liliane Vertessen, displaying a woman, seductively lying down and holding a whip. This photo she also used in one of her installations: bed with mirror. Border and field are light green, see certificate, or detailed photo, 22 x 32 cm, with attached coupon sheet 44 x 32cm., price 35 Euro. Distriart is an art galery, art shop and art publisher, established in 1987 as Gode Beheer. It's name was changed to Distriart in 1992. |
You are here: home - scripophily - art - general art - liliane Vertessen
.